De traditie van het kerstpakketten uitdelen begon zo’n twee eeuwen geleden. Boeren beloonden hun knechten aan het einde van het jaar met een kerstmand. Zo hadden ze met kerst ook wat lekkers te eten. De dankbaarheid van de knechten was groot. Wat erin zat, was minder van belang. Het was altijd te eten en een gegeven paard moet je niet in de mond kijken. Kom daar tegenwoordig eens om. De ontvanger van een kerstdoos is geen slaafse boerenhulp maar een bewuste consument. Die het geschenk dan ook aanvaard met de gedachte ‘kijken of het dit jaar iets is…’ Het kerstcadeau is en blijft een teken van waardering. Maar moet vandaag de dag wel een inhoud hebben die bij de ontvanger aanspreekt. Het kerstpakket moet dus echt als een geschenk ‘aanvoelen’.
Ook non-food vult de dozen
Ben je vanuit de organisatie aangewezen om het kerstpakket van dit jaar te regelen? Begin dan vooral tijdig. Eind november nog eens ermee beginnen, betekent vaak dat de keuze van themapakketten al iets beperkter is. Er zijn gelukkig heel veel themapakketten. Soms boordevol chocolade, soms met Spaanse tapas accenten en dan weer met producten die duurzaamheid uitdrukken. In elk geval volgen veel themapakketten dat wat op dat moment ‘in’ is in maatschappij en samenleving. Eten en drinken zijn absoluut de basis-ingrediënten maar er worden zo nu en dan best leuke dingen aan toegevoegd. Zo kun je bij een Spaans getint pakket een tapasboek aantreffen. Of bij een assortiment aan vlees sausjes een echte grillpan. Er valt genoeg te kiezen als je acht of meer kerstpakketten nodig hebt.
Een kerstpakket als vlaggenschip voor je bedrijf
Anders wordt het als je bestelling boven de duizend uitkomt. Dan is er veel meer mogelijk. Dan kun je je kerstpakket fantastisch afstemmen op de diensten of producten van je bedrijf. En dan gaat het om meer dan een eigen logo en huisstijl. Met de kerstpakketten maker kun je dan aan de slag om een heel origineel cadeau samen te stellen. Zelfs de verpakking kun je dan zo maken als je zelf wilt. Bijvoorbeeld geen doos, maar een mooie blikvorm of een rijk gevlochten mand. De professionals van de kerstpakketten centra hebben veel ideeën klaarliggen die je (deels) goed zou kunnen gebruiken. Een tochtje naar hun showrooms en een bespreek momentje kan zo leiden tot een bijzonder pakket. Dan is ‘kijken of het dit jaar iets is’ snel verkort tot: wow!
Persoonlijker kerstpakket kan niet
Het kan ook andersom. Niet jij verzorgt de inhoud voor collega’s maar elke collega bepaalt zelf wat er in zijn of haar kerstpakket komt. Zo krijg je nooit sippe gezichten. Het gemak dient de mens en in dit geval heet het gemak ‘online’. Je bedrijf verstrekt voor kerst chique coupons aan alle medewerkers als een relatiegeschenk. Die kunnen daarmee thuis achter de computer schuiven en een riant assortiment aan producten en tegoedbonnen checken. Wat hen aanstaat, klikken ze naar de winkelmandjes en ze verzenden hun keuze daarna. Bij de samenstellers van kerstpakketten worden vervolgens de dozen naar de wensen gevuld. Even later staat de bestelbus met pakket al voor de deur.