Je administratie een chaos? Zo breng je het op orde

Kun jij door de bomen het bos niet meer zien? Oftewel, is je administratie één grote chaos en merk je dat je hierdoor het overzicht volledig kwijt raakt? Dan wordt het tijd om orde op zaken te stellen. In dit artikel geef ik je een aantal handige tips die je kunt gebruiken om je administratie weer op de rit te krijgen, maar ook om het zo te houden. Lees dus snel verder en dan is jouw administratie binnenkort weer tip top in orde. 

Sorteer je administratie

Of je nu kiest voor een digitale verwerking van je administratie in Emmen of voor een papieren verwerking, het is belangrijk dat je je administratie sorteert. Wanneer je dit niet doet zul je al snel dingen kwijtraken en achter gaan lopen met bijvoorbeeld betalingen. Dit is waarschijnlijk precies de reden waarom jouw administratie in de soep is gelopen. Maar er is nog hoop. Verzamel al je administratie en start met sorteren. Dit zal even een flink werkje zijn, maar werpt echt zijn vruchten af. Zorg uiteraard wel dat je daarna up to date blijft met sorteren.

Maak een lijstje en streep af

Wanneer je helemaal de weg kwijt bent met je administratie kan het helpen om alles eerst even op een rijtje te zetten. Maak hiervoor een to do lijstje en werk deze stap voor stap af. Je zult merken dat je hierdoor een stuk gestructureerder te werk kunt gaan. Op een gegeven moment zul je ook merken dat je een standaard lijstje ontwikkelt. Zorg ervoor dat je dit lijstje iedere keer op tijd afrondt, maar vergeet uiteraard ook niet dat er ook wel eens plotseling dingen bij kunnen komen. 

Plan momenten in voor je administratie

Dan de laatste tip: plan momenten in voor je administratie. Vaak wordt de administratie van je bedrijf op een tweede plaats gezet omdat je te druk bent met de ‘belangrijkere’ zaken. Toch is het op orde houden van je administratie erg belangrijk voor het verloop van je bedrijf. De beste tip is om dit op vaste momenten in je agenda in te plannen. Zorg dat je hier geen afspraken overheen maakt, zodat je echt de volle focus op je administratie kunt hebben. Wanneer je je administratie wat meer op orde hebt, hoeft dit echt niet een hele dag werk in beslag te nemen. Kies daarom bijvoorbeeld eens een middag in de week. Heb je meer tijd nodig? Plan dat dan ook in. Minder tijd? Dat is dan mooi meegenomen, maar laat het blok wel staan voor als er een keer iets extra’s moet gebeuren.