Elk bedrijf, groot of klein, of het nu kaas verkoopt of IT faciliteiten biedt aan multinationals moet factureren. Het hoort nu eenmaal bij de bedrijfsvoering en is wellicht één van haar belangrijkste taken. Helaas is het niet leuk en levert het ook veel stress op. Want hoe zorg je nu dat uw klant snel betaald? Duurt de betaling immers te lang, dan kan je bedrijf wel eens in liquiditeitsproblemen komen. Dit is natuurlijk het laatste dat je wil. Hier volgen paar tips voor hoe je ervoor zorgt dat je factureringen snel betaald worden.
Duidelijkheid en gemak
Het factureren begint natuurlijk bij jezelf. Als je wil dat de klant snel betaald dan kun je aan je eigen kant twee dingen doen voordat je überhaupt het factuur opgestuurd. Ten eerste is het van belang dat je een duidelijk factuur maakt. Geef goed de prijsopbouw weer, laat de betalingsgegevens duidelijk zichtbaar maken en schrijf zo weinig mogelijk. Duidelijkheid is dus een eerste stap. Vervolgens is het ook van belang dat je het betalen zelf zo gemakkelijk mogelijk maakt. Wordt er naar een twee weken nog niet betaald, probeer dan op een beschaafde maar toch duidelijke toon een reminder te sturen, of bel de klant op. Je mag namelijk best laten weten dat je wacht op het geld. Je hebt immers een dienst geleverd. Hierna kun je alleen afwachten en eventueel formeel ‘dreigen’ met rente over te laat betalen. Het omgekeerde kan natuurlijk ook, het stimuleren van een vroege betaling door het geven van vroeg betalingskorting.
Vorderen via derden
Maar er bestaat ook een andere interessante optie. Voor middel- en kleinbedrijven (mkb) is het mogelijk of een factoring mkb dienstverlening aan te gaan. Bijvoorbeeld een bedrijf als The Blue Factor betaald jou facturen gelijk volledig uit en gaat deze zelf innen bij de daadwerkelijke klant. Op deze manier komt je bedrijf niet meer in de liquiditeitsproblemen en kun je je gewoon richten op de bedrijfsvoering. Ideaal dus. Natuurlijk kost factoring ook iets. Of je het dit waard vindt, dat hangt helemaal van jezelf af.